SVART TUMME

Fredrik Lindström talar latin

In Kulturfientlig populism, Mediekritik on 17/06/2010 at 11:32

Fredrik Lindström är en klurig typ. Han har gjort sig bekväm med svenska folket, bland annat genom sina folkbildande program  i SVT (förväxla oss inte nu) – om svenska språket. (Värsta språket 2002-2003, Svenska Dialektmysterier 2006) Svart tumme törs nog påstå att själva grunden i de teveprogrammen, var att Lindström, gick till botten, på ett roande sätt, med en hel del kulturkonservativa drömmar om ett ”statiskt” och ”riktigt” språk. Lindströms återkommande poäng var att språket var levande och statt i förändring.

Denna insikt – som Fredrik härbärgerat och skurit guld med täljkniv med hjälp av i så många år – har tydligen inte skapat någon större intellektuell rörlighet på andra områden, hos denne språkvetare och idehistoriker. I Aftonbladet har han skrivit en förvånansvärt förstoppad krönika där svensk teater som bransch, utan urskiljning, sågas jäms med fotknölarna.

Lindströms argument är till förvillelse lika de som språkpoliserna i hans program Värsta Språket brukar anföra, när de vill bevara svenska språket – men nu är det Lindström själv som är polisen. Varför kan man inte på svenska scener spela klassiker som ‘de är skrivna’, predikar han. Och varför överhuvudtaget spela något nyskrivet, när teatern som konstform redan är museal?

SVT skulle nu vilja ställa en riktig samvetsfråga till Fredrik Lindström: Käre Fredrik, är du lika insatt i svenskt teaterliv som du borde vara för att skriva som du skriver? Eller tog du det lite på känn, var det mer ett slags oskyldigt söndagsnöje, att avfärda en hel konstform på Aftonbladet Kultur. Hur många föreställningar har du genomlidit på sistone?Kan du tänka dig att du kanske är tondöv, för just den här typen av konstnärligt uttryck, men att det för den sakens skull inte behöver betyda att hela den övriga mänskligheten också är det?

Och slutligen, vet du att din önskan att få se Hamlet gestaltad ‘som den är skriven’ är rena latinet, om du förstår vår poäng.

Näe. Det får vara slut med slapp kulturfientlig populism nu, bröder och systrar. (Skriv en pjäs istället, Fredrik, du som har gjort film, kan kanske få den uppförd på Dramaten)

Annonser
  1. Detta blogginlägg visar att författaren antingen inte förstått, eller inte velat förstå, Fredrik Lindströms poäng. Lindström påstår inte att teatern som konstform är museal, bara att regissörer med självaktning bör välja mellan att antingen spela äldre dramatik eller nyskriven dito som kommenterar samtiden.

  2. Bäste HT. Jag läste om Lindströms intressanta text nu. Jag måste säga att jag håller med dig. Det är en fulvinkling, som Karin Magnusson skulle kalla det, se annan post här, som skribenten här på sidan tillämpade. Jag tycker det ibland slinker igenom både det ena och det andra här på redaktionen, men så är det ju i branschen, flugor kommer och går (eller flyger?) Men den äldre dramatiken, på vilka premisser ska den spelas? Den får alltså inte angå någon på något annat sätt än som en slags historisk fiktion? Det känns svårt för mig nu på nattkröken att dra gränsen mellan vad som är samtida och vad som är så att säga tidlöst. men det är säkert för att jag har suttit här i flera timmar, jag ska ta en paus nu. Mvh den gamle nattredaktören, först in, sist ut.

  3. Jag får en oemotståndlig lust att skriva en pjäs om en kvinnlig, småvuxen, lesbisk, rappande uteliggare. Tack för uppslaget, Fredrik!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: